האם כדאי לחתום על זכרון דברים בתהליך מכירת דירה?

על זכרון דברים חותמים המוכרים והרוכשים במטרה להבטיח כי הדירה שמורה לרוכשים הפוטנציאלים האלו, וזה עוד לפני שחותמים על חוזה רכישה. היו מודעים לכך, שלזכרון דברים, למרות שהוא נחתם על דף לבן בכתב יד של מוכרים ורוכשים, יש תוקף משפטי. וגם אם מגיע אליכם רוכש אחר שרוצה לרכוש את הדירה בעוד מאה אלף שקלים, אסור לכם למכור לו את הדירה כל עוד הרוכשים לא מוכנים לוותר את זכותם בדירה שלכם. 

על כן, כל עוד אתם לא בלחץ למכור את הדירה, אנחנו ממליצים לכם בחום, לא לחתום על זכרון דברים, שעלול לפגוע לכם באחוזי התשואה, אם תהיה לכם הזדמנות למכור את הדירה שלכם במחיר יקר יותר. 

את מי מסכן מסמך הזכרון דברים? 

זכרון דברים, זהו מסמך שמסכן בעיקר את המוכרים. הרוכשים שהתלהבו על הדירה שלכם ורוצים לקנות אותה, נותנים לכם דמי רצינות של כמה אלפי שקלים. אם הם יבטלו את הזכרון דברים, מקסימום הם הפסידו אלפי שקלים. אבל אתם, אם הרוכשים הם רציניים, והם כבר שמו לכם על החשבון הערת אזהרה בנסח הטאבו (יש להם את הזכות הזאת), אתם עלולים מאוד להסתבך במקרה שתרצו להפר את הזיכרון דברים. ובקיצור זה ממש לא מומלץ. 

והאמת היא שמי שמרוויח מזכרון דברים חתום, זה בעיקר הרוכשים שהם רגועים שלא תתחרטו ותמכרו את הדירה שלכם לאדם נוסף. 

האמת היא שתלוי איך מסתכלים על זכרון הדברים – גם את הרוכשים המסמך מחייב – הם לא יכולים להתחרט. במקרה חרטה הם יצטרכו לשלם כסף רב. בקיצור, המסמך מקנה התחייבות לביצוע העסקה משני צידיה. 

מה ההגדרה של זכרון דברים? 

זכרון דברים צריך להכיל מספר פרטים: שם המוכרים והרוכשים, תעודות זהות, תיאור הנכס, סכום הדירה שנסגר בין הצדדים ותאריך מסירת הדירה. אם חשוב לכם כן לחתום על זכרון דברים, שימו לב שבית המשפט לא יאכוף מסמך שאין בו את כל הפרטים הללו, אלא אם כן הוא יראה זאת לנכון. 

האם יש אפשרות לבטל זכרון דברים? 

בעיקרון כמעט בלתי אפשרי לבטל זכרון דברים. וגם אם כן, תאלצו לשלם בתור מוכרים סכומי כסף מאוד גדולים לרוכשים שלכם, כפיצוי על עוגמת הנפש שגרמתם להם. 

האם לחתום על זכרון דברים? 

מבחינת בית המשפט, אין המלצה ואפילו מומלץ שלא לחתום כלל על זכרון דברים. כל עוד אתם בצד של המוכרים זה ודאי נכון. אבל ברור שאם אתם בצד של הרוכשים והדירה שראיתם היא במחיר טוב ומשתלם ואתם בטוחים ברצון שלכם לרכוש אותה, כן מומלץ לכם לחתום על מסמך שיחייב את המוכרים שלכם למכור את הדירה רק לכם. בנוסף ניתן להוסיף בזכרון הדברים, סעיפים האומרים כי לזכרון הדברים יהיה תוקף רק לאחר שיחתם בין הצדדים חוזה רכישה. 

רוצים לדעת עוד. מעוניינים שהמומחים של חברת המפתח פתח תקווה ילוו את תהליך המכירה או הרכישה שלכם? הקליקו כאן כדי שנוכל לחזור אליכם ולקבוע עבורכם פגישה עם המומחים של חברת המפתח. דבר אחד חשוב לנו שתזכרו: אף פעם לא למהר ולחתום על זכרון דברים.

לשיחה עם מומחה צרו קשר 

חדשות משכנתא

יצירת קשר מהירה

פניה מהירה: