המדריך המלא לגרירת משכנתא

הידעתם? ממוצע מטרים הדירות למשפחות בישראל עולה מדי שנה!

תרבות החלפת הדירות לדירות גדולות יותר הולכת ורווחת בקרב ציבורים רבים בישראל. נמאס לגור בקומה רביעית? עוברים דירה לקומה ראשונה. נמאס לגור ברחוב צדדי המרוחק מכל תחנת אוטובוס? עוברים למרכז.

ההגדרה הפשוטה של גרירת משכנתא היא ממש כמו שזה נשמע. גוררים את המשכנתא מבית אחד לבית אחר. כך לא צריכים לפתוח מחדש את כל הנתונים והמשכנתא נשארת כמו שהיא, למעט נתונים בודדים כמו יתרת הקרן. שהרי הבית אליו גררתם את המשכנתא כנראה יקר יותר מהבית בו גרתם קודם. כך אנחנו מתקדמים. 

נניח שהמשכנתא שלכם על הבית הראשון הייתה בריבית אפסית, ברמה שלא ניתן למצוא היום, אין סיבה שתעשו משכנתא חדשה. אתם יכולים לגרור את תנאי המשכנתא הקודמים שלכם לבית החדש אליו אתם הולכים לעבור. כך, גם חסכתם ריביות, וגם חסכתם עמלות רבות הנגבות בעת פירעון משכנתא. 

מה הייתם משלמים אם לא הייתם גוררים את המשכנתא? 

נדירים הם האנשים שסיימו לשלם משכנתא ואז עוברים בית. בדרך כלל מי שעובר דירה הוא עדיין באמצע תקופת החזר הלוואה קודמת. אם לא היה את האפשרות של גרירת משכנתא, הייתם צריכים לבצע את כל התהליך של מחזור משכנתא. כלומר, לשלם תשלומים על הפירעון המוקדם של ההלוואה, על מנת לסגור את ההלוואה הקודמת ולהתחיל משכנתא חדשה על דף חלק. גרירת משכנתא חוסכת לכם את בחירת מסלולים, בניית תמהיל משכנתא ועוד. אפשר לומר כי החיסכון יכול להגיע גם לעשרות אלפי שקלים. הכל תלוי ביתרת ההלוואה.

למרות שזה נשמע פנטסטי וקליל, יש מה ללמוד. מוזמנים להמשיך לקרוא.

מה הצעדים לגרירת משכנתא?

  1. הגשת בקשה לגרירת משכנתא. כדי להגיש בקשה כזו, יש צורך לצרף מספר מסמכים:

    – חוזה הרכישה של הדירה אותה אתם מתכננים למכור.

    – הצגת בטחונות על הדירה. בכפוף לדרישות הבנק.

    – העברת הכסף למוכר הדירה החדשה שלכם. הבנק מצפה ממכם שתוכיחו לו כי סכום השווה לכל הפחות לסכום יתרת ההלוואה שלכם, כבר נמצא אצל המוכר. זה מינוס מסוים בגרירת משכנתא לעומת מחזור משכנתא.

    –  חוזה הרכישה של הדירה אליה אתם מתעתדים לעבור.

    – שלב החיתום. בו אתם מביעים את הסכמתכם לתהליך הגרירה.

  2. תהליך עיבוד בנקאי. עכשיו קחו לעצמכם פרק זמן של שבוע, שבועיים, בו הבנק בודק את המסמכים שהגשתם לו עד לקבלת האישור או הסירוב.

  3. קבלת האישור של הבנק לתהליך גרירת משכנתא. אם יש נתוניים מהותיים שהשתנו עם גרירת המשכנתא שלכם לנכס אחר, זה עשוי לשנות לכם חלק מתנאי המשכנתא. המלצה חמה שלנו: חשוב מאוד שתבדקו מול יועץ משכנתאות מוסמך את כדאיות גרירת המשכנתא. אם גרירת המשכנתא על פי דעתו המקצועית תהיה לא כדאית, הוא ייתן לכם פתרון אחר מה לעשות כדי להגשים את המטרות שלכם.

  4. כעת אתם כפופים להוראות הבנק. יכול מאוד להיות שהוא יבקש ממכם לצרף עוד מסמכים כמו דו"ח שמאי על הדירה החדשה שלכם.

  5. הגשת בקשה להלוואה נוספת על פי הצורך שלכם.

  6. הסרת הערת אזהרה מהנכס הקודם שלכם וגרירתו לנכס החדש שלכם. 

כעת נביא תשובות לשאלות שהגיעו אלינו:

יש עמלה על גרירת משכנתא? כן. כל בנק קובע לעצמו גובה עמלה שונה לגרירת משכנתא.

בנק ירושלים ובנק לאומי- 550 ש"ח. 

בנק הפועלים- 700 ש"ח. 

בנק מזרחי ובנק דיסקונט- 750 ש"ח. 

המחירים נעים באזורים אלו.

מה עושה מי שרוצה לשמור על תנאי המשכנתא שלו אך עדיין לא מצא חדשה? אולי נרחיב מעט בשאלה, נניח שיש לכם דירה כבר 15 שנים ארוכות וטובות ונשאר לכם עוד 10 שנים לשלם משכנתא לבנק. הנכס שלכם הוא הבטוחה של הבנק שאם חלילה לא תחזירו את הכסף הבנק יממש את זכותו על ידי כונס נכסים. אבל נניח שאתם רוצים למכור את הדירה שלכם כאשר עוד לא מצאתם דירה חדשה. 

כדי להמשיך עם תנאי המשכנתא הקודמים, חייבים להמשיך לשלם את המשכנתא למרות שאין נכס תמורתה. האם הבנק מסכים לדבר כזה? לרוב הבנק לא יאשר דבר כזה כי למה שייקח על עצמו ערבות על כסף בעוד אין תמורה כנגדו? לכן רק אם יהיה זה לקוח רציני שיש לו עוד דירות והבנק יכול לסמוך עליו, הבנק יאשר דבר כזה, אבל יחד עם זאת יגבה הבנק עמלה על ערבון בנקאי (כך נקרא כסף שהבנק ערב לו בלי בטוחה כנגד). העמלה תהיה 0.5% – 0.3% מגובה יתרת ההלוואה שלכם. זה סכום לא מבוטל שיכול להגיע גם לגובה של עשרות אלפי שקלים.  

מה הפרש הזמן בין מועד הגשת הבקשה לבין מועד גרירת המשכנתא? 

אם אתם מגיעים עם טפסים מוכנים, כולל חוזי רכישה וכל מה שהזכרנו למעלה, ללא עיכוב מיותר, הגרירה יכולה להתבצע גם תוך עשרה ימים ממועד הגשת הבקשה. אבל בעוד הבנק זריז יחסית, לקוחות רבים לא יודעים איך להתנהל והם גורמים בידיים שלהם לאיחורים במועד גרירת המשכנתא. אך, כמו בכל כלל גם כאן יש יוצא מן הכלל. אם המשכנתא שלכם כוללת בתוכה מסלול זכאות או כל זכאות אחרת, מועד הגרירה יכול להידחות אף חמישה, שישה שבועות. 

האם יש לבנק זכות לסרב לגרירת משכנתא? 

בנק ישראל לא נותן אפשרות לסרב לבקשת גרירת משכנתא של לקוחות, אלא אם כן יש סיבה מוצדקת לסירוב. סיבה מוצדקת לדוגמא: אם הבטוחה שאתם מציעים לבנק כנגד ההלוואה היא נמוכה לעומת הבטוחה שהיתה לבנק עד היום. במקרה כזה זכות הבנק לסרב. 

מה עושים במקרה כזה? 

  • הלוואה לכל מטרה. 

  • הוספת ערב משלם. 

  • עזרה באמצעות עורך דין המתמחה בתחום המקרקעין. 

  • סילוק חלקי של ההלוואה, כדי להתאימה לבטוחה החדשה.

כל זאת כמובן בכפוף לסוג הסירוב, ועל פי תשובת המשקל. 

רוצים לדעת עוד?

אנו במפתח למשכנתאות פתח תקווה נשמח לעזור לכם להשיג את המטרות שלכם. הקליקו כאן לתזמון פגישה עם נציג שלנו. גם אני רוצה להכיר את המומחים בתחום. 

לשיחה עם מומחה צרו קשר 

חדשות משכנתא

יצירת קשר מהירה

פניה מהירה: