חולמים לקנות דירה על הנייר? מדד תשומות הבניה יקר לכם מדי? זה עוד יכול להשתנות

מדד תשומות הבניה מייקר לרוכשי דירות מקבלן את מחיר הדירה שלהם.  למרות שהם חתמו על מחיר דירה שונה לגמרי בחוזה. איך זה קורה? כאשר הקבלן מוכר דירה, אין לו דרך לאמוד את מחיר הדירה בהתאמה למה שהוא משלם בשביל לבנות את הפרויקט. למה? כי מחירי הדלק משתנים, מחירי השכר לעובדים וכו'. הפתרון לכך הוא, הצמדה למדד תשומות הבניה. מדד זה מצביע על השינויים בעלויות הבניה. אם המדד עולה, גם החוב של הלווים לקבלן יעלה. מה שאומר שאם אתם רוכשים דירה על הנייר, אתם לוקחים משכנתא בהסתמך על כך שתצטרכו לשלם מיליון שקל משכנתא, אבל בסוף אתם נאלצים להוסיף עוד עשרים אלף שקל בגלל המדד שעלה. 

ואם המדד יורד, אז המחיר יורד? 

בשנים האחרונות מדד תשומות הבניה משנה לשנה רק עולה. ועם כל עליה שלו, התאוצה שלו רק מתגברת לקראת העליה הבאה בתור. זה בלט בתקופה האחרונה (2022), בה כל המחירים נמצאים בעליה מטורפת, ומדד תשומות הבניה גם הוא לא עצר מלעלות. 

מהי הרפורמה שהוצעה לתיקון מדד תשומות הבנייה?

איך בדיוק? המדינה פירקה את הסעיפים מהם מורכב מדד תשומות הבניה, ומגלה לציבור כי מדד תשומות הבניה לא רק מחשב את התייקרות חומרי הבניה, אלא גם את עליית ערך הקרקע. שערוריה! נכון. 

הקבלן מוכר דירה, ואין לו דרך להעריך את עלויות הבניה, מכיוון שמתרחשים שינויים בכל תקופה באופן די דרסטי. מה עושים? מצמידים את החוב שלכם למדד, כך שעל כל התייקרות בחומרי הבניה, אתם משלמים לקבלן עוד כסף. כך הוא לא נכנס להפסדים בגלל עליית המחירים. אבל מה מתברר? שמדד תשומות הבניה מתייקר בגלל סיבה נוספת – עליית ערך הקרקע. ולמה זה שערוריה? בגלל שעל עליית ערך הקרקע הקבלן לא משלם כסף לאף אחד. אז למה אתם צריכים לשלם לו על כך? בדיוק בשביל זה קניתם את הדירה כשהיא על הנייר ולא אחרי שהיא בנויה. כדי להרוויח את מחיר הדירה הנמוך, לפני ההתייקרות הבאה בתור. 

מה מציעה הממשלה לעשות בנדון? 

הממשלה מציעה להוריד את המרכיב הספציפי הזה מהערכים של מדד תשומות הבניה. כך גם הקבלנים יקבלו בדיוק את מה שמגיע להם, וגם רוכשי הדירות לא ישלמו סכומי עתק על מדד תשומות הבניה.

הקבלנים לא כל כך מסכימים לרפורמה. הם טוענים שהם בונים על הרווחיות הזו. ואם המדינה תפגע להם ברווחיות זה לא יוריד במאומה את מחירי הדירות, מכיוון שהם יקחו מלכתחילה מחיר יקר יותר עבור כל דירה. בקיצור בלגן. אם הרפורמה תאושר או לא? ימים יגידו. בואו ניתן לזמן לעשות את שלו. 

הקליקו כאן כדי שהמומחים של חברת המפתח פתח תקווה יעשו לכם סדר בתחום הנדל"ן.

לשיחה עם מומחה צרו קשר 

חדשות משכנתא

יצירת קשר מהירה

פניה מהירה: