קבלתם בית במתנה? אתם צריכים לשלם מס רכישה!

לפני שנתחיל לדבר על החובות, נברך אתכם על הזכיה. לא כל יום מקבל משהו בית במתנה. לכן גם אם אתם ממש מאוכזבים מהכותרת של הכתבה, קחו את הדברים בפרופורציות. לא כל יום זה קורה. אנשים רבים היו שמחים לשלם במקומכם את המס, לו היו מקבלים דירה במתנה. 

 

מדינת ישראל אינה מפרגנת לכם להנות לבד. אתם מוזמנים להכיר את חובות המיסוי בנוגע למקרה הספציפי שלכם.

מכירים את החוק שאומר שכל דבר חדש בחוקה הישראלית נחקק לאחר שקרה משהו? בואו תכירו את הסיפור שמאחורי מס זה. סיפורינו מדבר על שני בעלי קרקע ששתפו יזם קבלני בזכויות הטאבו שלהם תמורת תשלום. כך הם מקסמו את השטח, מקרקע יבשה, לבניין בעל 16 דירות מגורים. חלק מדירות המגורים הוענקו במתנה לבני המשפחה של אותם בעלי קרקע. ואז יצא חוק.  

החל דיון בבית המשפט המרכזי על גובה המס המוטל על מקבלי הדירות. כי הרי לא יכול להיות שמישהו יהנה והמדינה לא תהנה מכך גם כן. קודם כל הוחלט כי מדרגות המס הקיימות על דירות מגורים, משפרי דיור, דירה להשקעה וכו' יחולו גם לעניין זה. כלומר, מי שזו הדירה הראשונה שלו, יקבל הנחה במס המוטל עליו, מי שזו דירה להשקעה, ישלם מס טבין ותקילין. 

חוק מיסוי מקרקעין

בחוק זה סעיף מספר תשע, מצויין כי מי שקנה דירה המיועדת למטרות מגורים, יקבל הנחה גבוהה במס הרכישה. אין זה משנה אם הדירה כבר קיימת בפועל או שזו דירה על הנייר. אם יש התחייבות קבלנית כי הדירה תגמר ותהיה מוכנה למגורים בתאריך מסוים, אזי זה כבר תיחשב לדירת מגורים. כלומר אין צורך לראות את הריהוט של הבית או סממנים המוכיחים כי בבית זה גרים, ולא פועל משרד או כל צורך עסקי אחר. 

מה ההנחה בפועל?

דירה במחירים סבירים של פחות משני מיליון שקלים, תהנה מהנחה משמעותית או יותר נכון לוויתור מוחלט מטעם הממשלה- 0% מס. ואילו דירות של עד חמש מיליון יחויבו במס רכישה של- 3.5% עד 5%. מעבר לסכום זה ישלמו 8% עד 10% מס רכישה (אם אתם יודעים מאיפה מקבלים דירות, אתם מוזמנים לספר לכולנו, כמו שאומרים "לתועלת הציבור"…).

לעמות ההנחות הגדולות שהזכרנו למעלה, כאשר משקיע קונה דירת מגורים למטרת השקעה, הוא יחוייב ב-8% מס גם על דירה במחיר של פחות ממיליון שקל. ואילו כאשר קונה משקיע נכס שאינו למטרת מגורים, הוא יחוייב בפחות מס – 6%. אפשר להגיע גם ל5% מס, זאת בתנאי שלא יותר מלפני שנתיים התקבל היתר בניה על דירת המגורים. 

מה קורה עם דירה שקיבלתם במתנה? 

מי שקיבל דירה במתנה ניסה להכריז עליה כעל רכישה על מנת להצליח להימנע מתשלום מס גבוה, לקבל את מדרגת המס הנמוכה ביותר. כמו שאמרנו על פי סעיף 9. אבל בקשתם נדחתה, והדירה נחשבת לדירת מגורים ללא עוררין.

מס הרכישה עבור דירה במתנה הינו 8% ממחירה המלא של הדירה. 

העותרים ניסו לטעון כנגד החלטת בית המשפט כי נותני המתנה – נותני הדירה לא התחייבו שהם הולכים לסיים את בניית הדירה ולכן אין זה נחשב לדירת מגורים. ניסו לשחק אותה ראש קטן. אלא, זה מקוטלג לתחום נדל"ן אחר, המחייב על פי מדרגת המס הזו במס של 5% – 6% מס. 

לעומתם טען מנהל הרישוי והמקרקעין, כי על מנת שדירת מגורים תוכר כדירת מגורים אין חובה שמוכר הבניה ייתן את מילתו על מועד סיום הבניה. אלא, גם התחייבות של צד ג' מתקבלת פה. ולכן, אם בעת ביצוע העסקה הקבלן התחייב לגמור מתישהו את הבניה, הרי שאי אפשר לומר שהדירה הזו היא לא דירת מגורים. 

הוא גם הוסיף כי ההגדרה לדירת מגורים אינה נחתמת בשלב הבניה, אלא, בשלב התיכנונים. כלומר, אם בנו את הבניה במטרה שפה תהיה דירת מגורים, זה מספיק כדי להגדיר את מדרגת המס של מקבלי הדירות. 

ובדיוק במקרה זה בו פתחנו בראשית כתבתינו, מדובר בבניין שקיבל התחייבויות רבות על פני חוזים שונים ומשונים לגמר הבניה. איך יודעים זאת? נניח שהקבלן היה מפסיק את הבניה באמצעה, הייתה לבעלי הדירות זכות לתבוע את הקבלן? ודאי שכן! זהו זה, הם נתפסו על חם. 

אולי גם אנשים שקנו זכות על דירה מקבלן מאדם שכבר רכש דירה בתחילתו של הפרויקט יטענו כי האדם לא התחייב להם לסיים את הבנייה? הפכנו את שוק הנדל"ן לגן ילדים שעושים הכל העיקר להתחמק, אפילו על ידי תירוצים מטופשים. 

לסיכום:

אתם לא יכולים להתחמק מתשלום מס רכישה. אולי מי שהביא לכם מתנה כל כך יקרה יסכים לשלם לכם גם מס רכישה על הדירה, מה שנקרא: אם כבר – אז כבר… 

רוצים לדעת עוד על עסקאות נדל"ן בפתח תקווה? הקליקו כאן לתזמון פגישה ללא עלות. אנו נשמח להכיר לכם את החברה שלנו. חברת יועצי המשכנתאות המובילה בישראל. 

   

לשיחה עם מומחה צרו קשר 

חדשות משכנתא

יצירת קשר מהירה

פניה מהירה: