כל מה שרציתם לדעת על משכנתא עבור דירה מקבלן

וואו סוף סוף קונים דירה! אצל רובינו ההחלטה הזו מגיעה אחרי כל כך הרבה חישובים, לבטים, החלטות ונסיגה מן ההחלטות… אבל הנה, אם אתם פה כנראה שהחלטתם לרכוש דירה מקבלן. זו החלטה נחושה, ואמיצה, כי אם כבר קונים דירה למה לא לקבל דירה חדשה ישר מהניילונים שאתם אלו שמחדשים אפילו את הרצפה. זה נותן הרגשה של בלעדיות על הבית שלכם. תגידו שלא! 

 

אבל, דברים טובים מגיעים בקושי. כדי להוציא אישורי משכנתא עבור דירה מקבלן, אתם נדרשים לבירוקרטיות ארוכות יותר מכל לקיחת משכנתא אחרת. בכתבה הבאה נצעד יחד בין חוטי ההבנה שלכם כדי שלא תתחילו את שלבי המשכנתא בלי שאתם ברורים דיו לקראת מה אתם הולכים. 

מה ההגדרה של דירה מקבלן? 

רכישת דירה מקבלן זו רכישה שנעשית היישר מהקבלן שבונה את הבניין ללא דייר שמפריד באמצע. כלומר, אתה קונים את דירה ישר מהקבלן שבנה את הדירה. מה שאומר שאתם הראשונים לגור בבית שלכם. זה מרגש. 

משכנתא לדירה חדשה ומשכנתא לדירה ישנה, מה ההבדל הגדול? 

בעיקרון, מה שמאפיין את הוצאת המשכנתא על דירה מקבלן הוא שהרבה פעמים הדירה קיימת רק "על הנייר". כאשר הדירה עדיין בבנייה יש עליה עוד שיעבוד מהבנק שמלווה את הפרויקט, השעבוד הזה לא יוסר מן הדירה עד גמר הבניה. ואילו כאשר הפרויקט כבר גמור, אין עליו שיעבודים וגם אם יש ניתן מיד עם הוצאת אישורי המשכנתא להסיר את השעבוד.

לדירה על הנייר יש ערבות חוק מכר

זוכרים את הסיפורים המפחידים על אנשים שרכשו דירות מקבלן ואיבדו את כספם? איך זה קרה? האנשים חתמו עם היזם או הקבלן על חוזה רכישה והעבירו את ההון העצמי שלהם ישר לכיס של הקבלן. מה שקרה, הקבלן פשט רגל הפסיד את הכספים שלו יחד עם הכספים של הרוכשים שלהם. כיום, החוק מגן על הלקוחות על ידי ערבות חוק מכר. מה זה אומר? שיש בנק מלווה. ואותו בנק מלווה הוא ערב על הכסף של הרוכשים. כיצד? הבנק הוא זה שנותן את האשראי לפרויקט. ואיך זה קשור לרוכשים? הרוכשים לא מעבירים כלום לקבלן אלא הם מעבירים את הכסף לבנק המלווה, הבנק המלווה מוציא להם ערבות על הכסף שלהם וכך הכל מתנהל כשורה. יכול מאוד להיות שהקבלן יפשוט את הרגל אבל לכם הרוכשים זה לא יפריע במהומה, הכסף ששילמתם יחזור אליכם. 

אם מציעים לכם לרכוש דירה בזול, ואחרי בירור אתם מגלים שאין בפרויקט את ההגנה של חוק ערבות מכר, אין מצב שאתם הולכים לחתום על זה. כי זה יהיה הצעד הכי שטותי שאתם עלולים לעשות בחיים שלכם. זה אולי זול אבל זול שהוא יקר. הבעיה היא שזה לא כל כך נדיר שקבלנים פושטים רגל לכן אם אין לכם תכנון לזרוק 400 אלף שקלים לפח, אל תרכשו דירה מקבלן ללא הגנתו של חוק ערבות מכר. 

דבר נוסף שחשוב שתדעו, כל מה שעוד לא שילמם עומד להתייקר!

שמעתם על מדד תשומות הבניה? אם אתם קונים דירה מקבלן זה נוגע אליכם באופן ישיר. מדד תשומות הבניה הוא מדד המושפע ישירות מעלויות הבניה. כלומר, אם מחיר הברזל עלה בכמה שקלים, לצורך הדוגמא, המדד יעלה, אם מחיר הברזל ירד, המדד ירד. כך יוצא שאם עלויות הבניה שלו התייקרו גם מחיר הדירה שלכם יתייקר. לצערנו, מדד תשומות הבניה נמצא בעלייה מתמדת ואין לכם דרך להתחמק ממנו אלא על ידי תשלום של הון עצמי גבוה ככל הניתן מיד עם חתימת החוזה. ולמה זה יעזור לכם להיפטר מההצמדה למדד? כי על כסף שכבר שילמתם אין לקבלן דרך לבקש ממכם תוספת, רק על הסכום שנותרתם חייבים לו.

כדי שתבינו יותר טוב לקראת מה אתם הולכים, חשוב שתכרו שאם אתם לוקחים משכנתא לשלושים שנה הרי ששלושים שנה הסכום של הקרן שלכם נמצא עם פוטנציאל גרוע של עלייה. 

רוצים לישון רגוע יחד עם קניית הדירה? אתם במקום הנכון!

אנו במפתח למשכנתאות פתח תקווה נשמח להעניק לכם שירות של ייעוץ משכנתאות שיעזור לכם להגיע למצב אידיאילי שלמשכנתא תואמת את עתידכם הכלכלי בצורה המושלמת ביותר. כי יש מומחים שיודעים לעשות את העבודה כמו שצריך, מוזמנים להכיר אותם. הקליקו כבר עכשיו לתאום פגישת היכרות ללא עלות. 

לשיחה עם מומחה צרו קשר 

חדשות משכנתא

יצירת קשר מהירה

פניה מהירה: