מדוע נתקפה המדינה ברצון טוב להוציא את תוכנית מחיר מטרה אל הפועל?

הידעתם? בחמש עשרה שנים האחרונות, מדינת ישראל שיווקה מחצית מכמות הדירות, אותה צורכים תושבי ישראל. 

מה נגרם כתוצאה מכך? 

כולם יודעים שכאשר מוצר חסר בשוק, המחיר שלו עולה. וזה בדיוק מה שקרה. מחירי הדירות בשוק הישראלי עלו בשנים האחרונות, וממשיכים לעלות ביתר שאת בכל חודש. הכל מתחיל בזה שהמדינה אחראית על ייעוד הקרקעות. אם קרקע נועדה לחקלאות, בעל הקרקע אינו רשאי לשנות את ייעוד הקרקע ולבנות עליה בניין מגורים, או אפילו קופת חולים, אלא אם כן המדינה אישרה לו לשנות את ייעוד הקרקע. 

ב – 15 שנים האחרונות מדינת ישראל לא ענתה על הצורך הגדול לדיור, ולא אישרה כמות מספקת של הפשרת קרקעות, דבר שגרם לכך שאין מספיק דירות בשוק ומחירי הדירות עולים. 

מהי הסיבה הנוספת לעליית מחירי הדירות בארץ? 

מכרזי הקבלנים שנערכו בצורה שגויה, גרמו לעליית מחירי דירות נוספת. אם לא מספיק שאין מספיק קרקעות, גם הקרקעות שכן הופשרו לבניה, הפכו ליקרות מאוד. למה? כי כאשר המדינה עורכת מכרז לקבלנים, היא משרתת את האינטרסים שלה בלבד. כידוע, המדינה רוצה להרוויח כמה שיותר כסף. ולכן, הקבלן שזכה בבניית הפרויקט, זה הקבלן ששם את המחיר הגבוה ביותר אותו הוא מוכן לשלם על הקרקע. מה נגרם כתוצאה מכך? עוד לפני שנתייחס למדד תשומות הבנייה, חשוב לזכור שמחיר הקרקע עצמו עלה, וחוק כלים שלובים קובע, שאם מחיר הקרקע גבוה, גם מחיר הדירות הנבנות יהיה יקר יותר. 

למה תוכנית מחיר מטרה אמורה לעצור את נסיקת מחירי הדיור? 

המדינה מקדמת את הפרויקטים של מחיר מטרה כדי להציף את השוק בדירות. המציאות מוכיחה שהמענה לא ממש ניתן וכבר ניתן לראות שעל 10,000 יחידות דיור, נרשמו מעל 90,000 זכאים!

תוכנית מחיר מטרה מסייעת לשוק הדיור משתי סיבות. 

  • מתן מענה לשוק הדיור הצמא – עוד לא התחיל פרויקט מחיר מטרה לצאת אל הפועל, וכבר ישנן עשרות אלפי דירות המשווקות לציבור הרחב. מה שאומר, שהמדינה בטוחה בכך, שהצורך הגדול לדיור בארץ ירגע מאוד אחרי שכל כך הרבה זוגות צעירים ירכשו דירות ועוד במחירים נוחים… אנחנו כבר רואים שזה לבד לא יפתור את הבעיה.
  • שינוי גישה במכרזי הקבלנים – במקום שהקבלן שיציע את מחיר הקרקע הגבוה ביותר, יזכה. הקבלן שיציע את מחיר הדירה הנמוך ביותר הוא זה שיזכה לבנות את הפרויקט. למה זה יעצור את מחירי הדירות? מכיון שמחיר הקרקעות יתחילו לרדת, ככל שיהיו יותר פרויקטים של מחיר מטרה שישווקו בצורה כזו. 

האם מחירי הדירות באמת עומדים להיעצר? אחרי כל כך הרבה ניסיונות של המדינה, לאף אחד אין ציפיות גבוהות מדי. בכל מקרה, גם אם מחירי הדירות יעצרו מתישהו, זה יקרה אחרי עשר שנים לפחות של שיווק קרקעות מחיר מטרה בכמות גבוהה. 

הקליקו כאן כדי שהמומחים של חברת המפתח יסייעו לכם בתהליך הרישום להגרלות מחיר מטרה ולקיחת המשכנתא בהמשך. 

לשיחה עם מומחה צרו קשר 

חדשות משכנתא

יצירת קשר מהירה

פניה מהירה: