מה עומד לעבור על האישור העקרוני? הכל על המהפך שבנק ישראל מבשל לבנקים למשכנתאות

בכל תחום שהוא, מנסים האחראיים להנגיש ולגרום לאנשים להבין טוב יותר מה הם עושים. תחום הבנקאות, שעד לפני מספר שנים היה מאוד מרובע חווה שינויים רבים ללא הרף. השינוי המשמעותיים העשויים להוזיל את המשכנתאות בישראל עוד לפנינו.  בנק ישראל מתכנן לעשות שינויים דרמטיים לטובת אזרחי ישראל. 

מהם השינויים הצפויים בתחום המשכנתאות? 

קודם כל, אישור עקרוני לא יוכל להידחות יותר משלושה ימים מיום הגשת הבקשה, גם דרך הדיגיטל. זה התקדמות מאוד משמעותית, מאחר והיום לבנקים יש אפשרות להביא אישור עקרוני עד שבועיים מיום הגשת הבקשה. בבנקים מסוימים, אם הריביות הן קצת חריגות לטובת הלקוח, האישור העקרוני עליהן עלול לקחת גם יותר מחודש. 

בנוסף בנק ישראל מעוניין להפוך את כל התהליך של לקיחת המשכנתא לתהליך שקוף בו הלווה יוכל להיות שותף אם רצונו בכך. כך הוא יוכל להבין מה קורה עם המשכנתא שלו. מה תעזור השקיפות להוזלת המשכנתאות? ברגע שהלקוח רואה את מצב המשכנתא שלו, יהיה לו הרבה יותר קל להתחרות על המשכנתא הזו מול בנק נוסף למשכנתאות, במטרה להוזיל את ריביות המשכנתא שלו. 

כל השינויים הללו עומדים להיכנס לתוקף לקראת מחצית 2022. 

איך הולך להיראות האישור העקרוני?

בנק ישראל עומד לדרוש מהבנקים לשנות את עיצוב האישור העקרוני לעיצוב אחיד בין כל הבנקים. תארו לעצמכם איזה נחמד זה יהיה. פשוט לוקחים שלושה אישורים עקרוניים משלושה בנקים, ופשוט עושים מצא את ההבדלים מבחינה מספרית. כך יהיה קל יותר לבצע השוואות בין אישורים מבנקים שונים. 

באישור העקרוני, הבנקים יהיו חייבים לפרט עוד כמה דברים כמו: ההחזר החודשי הגבוה ביותר אליו עלולה המשכנתא להגיע במהלך חיי ההלוואה (בעקבות שינויים צפויים בריביות המשכנתא), עמלות פירעון צפויות וגובה הריבית במשק ביום בו הונפק האישור העקרוני. 

בשורה תחתונה – כאשר לווה פוטנציאלי ירצה לקחת משכנתא ויתלבט אם לעשות סקר שוק או לא, יהיה טיפשי מצדו לוותר על צעד כל כך פשוט שעשוי להוזיל את המשכנתא שלו בעשרת מונים. 

מהי משכנתא ברירת מחדל?

בנוסף לשינויים באישור העקרוני, יהיה חובה על כל בנק להציע משכנתא ברירת מחדל, כלומר משכנתא בה הלווה לא חייב להרכיב לבד תמהיל משכנתא, אלא לקחת משכנתא שהתמהיל שלה כבר בנוי, על פי בנק ישראל בכל הבנקים. מה יוצא מזה? שהלווה יכול להסתדר בעצמו לקחת משכנתא, גם בלי ליווי של יועץ משכנתאות. כמובן שההבדל בין לקחת משכנתא ברירת מחדל לבין לקחת משכנתא שיועץ משכנתאות מרכיב אותה בהתאמה מושלמת לצרכי הלקוח שלו, זה הבדל עצום. 

בבנק ישראל סבורים כי לקוחות הבנקים עתידים להיות מאוד מרוצים מהשינויים שעומדים להיות. מה שנותר לנו זה לחכות בסבלנות ולראות האם באמת השינוי ישתקף בבנקים, או שמא לא…

הקליקו כאן והמומחים שלנו יקבעו אתכם פגישת היכרות ללא עלות. זהירות, זה עלול להיות משתלם.

לשיחה עם מומחה צרו קשר 

חדשות משכנתא

יצירת קשר מהירה

פניה מהירה: